Pagina's

zondag 25 mei 2014

Van melkpak tot portemonnee of visitekaartjeshouder

Een melkpak (of ander pak) kun je gemakkelijk omtoveren tot een portemonneetje of visitekaartjeshouder.
Zoek een pak drinken in je lievelingskleur en leef je uit.
Op internet staan genoeg filmpjes en tutorials, vandaar dat ik volsta met een beschrijving en wat foto's. Hier kun je een goed filmpje vinden over je het pak vouwt.

Nog een tip! Maak eerst een proefportemonneetje, zonder tape e.d. Dan kun je zien wat waar komt. (hoe komt de klep e.d.) Neem dan het mooie pak en maak die helemaal zoals je wilt.
Veel plezier ermee.



Werkbeschrijving
(ik ga ervan uit dat de onderkant de klep wordt, dit kan ook de bovenkant zijn)
1.      Snijd de bodem uit het pak.
2.      Maak het pak goed plat door de zijkanten naar buiten te laten steken en goed plat te vouwen.
3.      Knip de boven- en onderkant recht af.
4.      Maak van de zijkanten (waar nu 1 vouw in zit) een harmonica (door er 2 vouwen bij te maken)
5.      Verdeel het pak (in de lengte) in drieën, het onderste stukje mag iets kleiner zijn, want dat is de klep.
6.      Knip de zijkanten uit het onderste gedeelte (je houd dan de klep en nog een flap over).
7.      Knip de klep in de gewenste vorm (bv hoeken afronden), de flap aan de zijkanten iets smaller maken.
8.      Plak tape op de randjes, naar eigen smaak en inzicht.
9.      Vouw het pak in drieën. De voorste flap stop je in het portemonneetje om hem vast te zetten.
10.  Maak de sluiting door middel van de klittenbandjes. Let er op dat je klittenband plakt!
 



1 opmerking:

  1. Ha Margriet.... leuk dat je reageerde op mijn blogpost over de nagellakbloemen. Ik weet niet wat de dikte van het draad is. Daarom heb ik ert ook bij gezet waar ik het vandaan heb. Ik zou zeggen; probeer het uit... Ik dacht dikker draad nodig te hebben, maar het bleek met het dunne draad van het tuincentrum ook te kunnen.
    Dat dunne draad is voor de bloemen beter, dat dikke voor oorbellen. Succes...
    Enneh...die portemoneetjes zijn telkens weer een succes.

    BeantwoordenVerwijderen