Pagina's

maandag 17 juni 2013

Zero Plastic Week

Afgelopen week was het Zero Plastic Week. Een week lang geen plastic kopen. Wat je in huis hebt mag je wel gebruiken (vooral handig voor je tandenborstel). Ik verwachtte de uitdaging al wel bij De Verdubbeldame. Maar verdubbelen? Nee, dat zou me niet lukken. Waarom niet?

* Op zaterdag kocht ik veel groenten op de markt. Alleen de asperges deden ze in een plastic tas. (afgelopen zaterdag wel in een papieren zak, maar wat nu slechter is voor het milieu?) En de paprika's zaten al voorverpakt in 1 plastic tas, nou ja 2, want ik probeerde ook de kleine oranje paprika's. Ach wel met z'n achten en niet per stuk of per 2.  Het scheelde me enorm veel plastic afgelopen week.
* Woensdag was ik in Drachten. 's Ochtends werd ik al wakker met hoofdpijn. Een gezellige dag gehad en heerlijk gescrapt. Aan het eind van de middag geen puf meer om te koken. Ik kwam toch langs E'loord, dus maar even Chinees gehaald. Pas toen ik daar mijn bestelling afhaalde, realiseerde ik het me. Plastic bakjes. Ik deed ze in de vaatwasser en hergebruik ze weer.
* Zaterdag hielden we onze verjaardagen. Normaal maak ik zakjes snoep. Dat deed ik nu niet omdat ik er geen zin in had vanwege het plastic en omdat ze op de nieuwe manier minder snoep krijgen, wat beter is voor hun stuitergehalte. Ik kocht zakken snoep en die legde ik op een schaal. Ging prima. De kinderen pakten er netjes 1 of 2 en niet een hele hand vol. Eerlijk is eerlijk, dat had ik niet verwacht.
(ik koos snoepjes met zo min mogelijk troep erin)
Ik bestelde een vleesschotel, op een plastic schaal. Alleen het gebak kwam netjes in een kartonnen doos. Het enige plastic daaraan was het plakbandje om de bestelbon erop te plakken.
Ik gebruikte geen plastic bekertjes voor de verjaardag. Alles ging in glazen.
Ik kocht flessen cola, een pak koffie, etc. Allemaal verpakt in plastic.
* Zondags aten we bief. In de bonus bij AH, dan kun je het niet laten liggen;) Maar je raad het al, vacuĆ¼m en verpakt in plastic.
* Ik kocht beleg, verpakt in plastic. Aardbeien in een plastic bakje.
* Ik pakte mijn vaderdagcadaus in op een duurzame manier. In oude folders. Ik maakte een tasje (ok, de hengsel waren van touw en dat bevat plastic) van een reclamefolder. Best leuk om te doen. Ik heb er geen foto van gemaakt. Maar hier kun je zien wat ik bedoel. Ook leuk om te maken van (gekregen) cadeaupapier of een bladzijde uit een oude atlas, etc.

Natuurlijk had ik:
* zelf bakjes of zakjes mee moeten nemen naar de markt (in plaats van alleen een grote boodschappentas.
* zelf moeten koken i.p.v. naar de Chinees te gaan
* schepsnoep moeten kopen i.p.v. plastic zakken snoep (de pakjes drinken heb ik verzwegen)
* bief bij de slager kunnen kopen, veel duurder, maar zonder plastic.


De Zero Plastic Week zette me nogmaals stil bij het overdreven hoge gehalte aan plastic wat we in de huidige maatschappij, vaak onnodig gebruiken. Ik schrik er steeds weer van hoe snel de zak plastic (wordt hier apart ingezameld) zak weer vol is.

Ik realiseerde me dat ik tijdens workshops mijn klanten thee geef in een plastic bekertje. Daar ga ik nu mee stoppen. Dat kan best in een mok, die liggen er ook. Wel aan denken om ze dan gelijk af te wassen.

Benieuwd hoe anderen de Zero Plastic Week zijn doorgekomen? Google eens op zero plastic week.

Weet je wat? Als jullie nu allemaal op gaan letten op het verbruik van plastic, dan besparen we samen meer plastic dan wanneer ik me had gehouden aan de Zero Plastic Week.

Natuurlijk is plastic niet het enige wat enorm belastend is voor het milieu. Maar dit heeft nu even mijn aandacht.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten