Pagina's

woensdag 2 april 2014

Zelf klei maken

Toen mijn nichtje met haar letters om koekjes uit te kunnen steken kwam en we koekjes gingen maken waarbij dat niet kon, besloot ik om eerst klei voor haar te maken.

Zelf klei maken lijkt helemaal niet zo moeilijk, al vond ik genoeg ervaringen van mensen bij wie het niet gelijk lukte. Alleen de ingrediënten in huis halen was lastig. Uiteindelijk vond ik dat ene ingrediënt wat ik nodig had. 
Nichtje mocht een kleur uitzoeken. Van de ecoline, dat moet eigenlijk iets van voedselkleurstof zijn, maar nichtje stopt het toch niet in haar mond. Ze koos rood, wat uiteindelijk prachtig biggetjesroze werd en blauw wat blauw/paars werd (niet op de foto). 
Omdat het originele recept nogal een grote hoeveelheid was, halveerde ik de hoeveelheden voor de ingrediënten.
Nichtje vond het geweldig om te doen. En helemaal niet raar, zelf klei maken. (Ik mocht de klei wel in mijn huis houden, want zij heeft thuis toch al klei en ik niet.)

En toen was de klei af en ze kleefde, nog een keer verhit, maar ze bleef plakken. Jammer!

Waarschijnlijk heb ik het niet heet genoeg laten worden of heb ik niet alle ingrediënten gehalveerd. Nog maar een keertje proberen en dan heel rustig, alleen.

Voor nichtje een les dat niet alles lukt in het leven...
Overigens heeft de klei al 5 weken in de koelkast gelegen, ingewikkeld in plastic en is ze nog steeds goed kneedbaar.
Toch nu maar in de prullenbak, het plakt namelijk nog steeds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten