Pagina's

maandag 13 mei 2013

Wasmiddel maken van marseillezeep

Daar lag het dan eindelijk. Marseille zeep. Op een kraam op de lentefair. Een standhouder van ver weg met stukken zeep en wijn.
Onmiddelijk dacht ik aan mijn 'project' om zelf wasmiddel te maken van marseillezeep. Eindelijk gevonden dus. Het is te koop bij diverse winkels en online. Maar vanwege de verzendkosten, wilde ik het "direct kopen".

Van het grote blok (260 gram voor € 3,25) raspte ik 80 gram met tussenpozen. Ik heb alleen een fijne (kaas)handrasp en was dus wel even aan het raspen. (om hier de keukenmachine voor te pakken en af te wassen vind ik te veel werk)
In een grote pan smolt ik de geraspte zeep in een liter gekookt water. Het loste heel snel op. Ik kookte nog 4 water en voegde dat toe. Goed doorroeren en nu moet het een nachtje opstijven. Ik ben benieuwd.




(collage gemaakt op http://www.photovisi.com)


Steeds liep ik langs de pan. Het ruikt, heel licht naar driehoek groene zeep. Ik roerde af en toe, maar het bleef dun. Totdat het 4 uur later was. Ineens was een deel stijf, even roeren en verder laten stijven. Het lijkt te lukken.

Jaja, na een nachtje was het goed. Ik goot het over in een lege jerrycan (van schoonmaakazijn bij Action). Een klein deel (750 ml) deed ik gelijk in een lege wasmiddelfles. Toch zat de jerrycan maar halfvol. Is er zoveel verdampt!? Of is 1,5 liter in mijn waterkoker geen 1,5 liter? Of morstte ik een liter bij het overgieten?


Het gebruik van dit wasmiddel is heel divers.
Als wasmiddel voor de wasmachine. Voor mij persoonlijk alleen voor de gekleurde was en niet voor de witte was. Die wordt er namelijk een beetje grijzig van, omdat er geen bleekmiddel in zit. In het verleden heb ik al eens wasnoten gebruikt en de witte was werd daar grijs van. (is een oplossing voor, google maar eens erop) Als wasverzachter gebruik ik de laatste tijd 50 ml schoonmaakazijn met lavendelgeur (Action). Het werkt prima, zelf bij de werkkleding van Meneer.
Als allesreiniger.
Als handig goedje verdund in een spuitfles.
Als zeep in een zeeppompje.
En vast nog meer.

Voordelen genoeg dus. Geen chemische troep meer. Een kleinere footprint van wasmiddel. Geen gesjouw meer met flessen uit de winkel. En een kostenbesparing.


Ik heb het gelijk als allesreiniger gebruikt en ik ben niet negatief. Geen uitgedroogde handen ofzo.

Wat zal ik eens gaan wassen? Een wasbolletje vol is genoeg volgens de gebruiksaanwijzingen. Maar wel bolletje? Ik koos voor rechtonder, klein groot bolletje.
 Ok, de groen handdoeken. En dat ging prima. En een paar dagen later de kleding ook. Wel doe ik er een klein bolletje (links op foto 6) schoonmaakazijn met lavendelgeurd (die je niet ruikt) bij. Heel licht ruikt het wasgoed naar de zeep.

Ik ben benieuwd hoe het me op de langere termijn gaat bevallen.

Het enige nadeel of voordeel is dat het niet schuimt.

Wil je het eens proberen of wasnoten proberen? Laat het me weten.
Inmiddels heb ik ook een marseillezeep verkoper in de buurt hier gevonden.

6 opmerkingen:

  1. Ik was al jaren met vloeibare zeep, gemaakt van Marseille zeep. As ik de witte was draai doe ik twee eetlepels soda in het wasmiddelbakje en dan de vloeibare zeep. Niks grijs, gewoon wit blijft de was!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar vind je nog echt marseillezeep? Vandaag bij de tuinen 4 euro voor een klein blokje. Goed om je handen te wassen maar grote blokken? Enige tips waar ik eens kan zoeken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn blok was echt groot en nog geen 3 euro.
      Kijk eens bij http://vindoc.nl/

      Dille en kamille verkoopt het ook.
      http://www.dille-kamille.nl/nl/search?search=marseille

      Verder ken ik hier in het dorp nog iemand. Ik informeer nog even bij hem of hij nog voorraad heeft.

      Verwijderen
  4. Kan je dit gebruiken als vloerzeep voor tegelvloeren? Ervaringen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik neem aan van wel, maar ik heb geen ervaringen ermee. Het is een puur product, dus kan het m.i. geen schade aan je vloeren geven. Google eens op "Marseille zeep tegelvloeren" en je vindt ervaringen van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen